Mine ansatte er timelønnede, og de udfylder deres daglige arbejdstid på en timeseddel, som vi laver løn på baggrund af. Vil timesedlerne være tilstrækkelige til at opfylde lovens krav om registrering af arbejdstid pr. 1. juli 2024 eller skal man som arbejdsgiver investere i et system, så det bliver gjort elektronisk?
Svar: Der er metodefrihed i forhold til, hvordan man vælger at registrere medarbejdernes daglige arbejdstid, når lovændringerne træder i kraft den 1. juli 2024. Registreringen kan ske i forskellige formater, som fx regneark, app eller papirregistre, så længe det er "objektivt, pålideligt og tilgængeligt." Hvis timesedlerne viser summen af den daglige arbejdstid for den enkelte dag, vil en sådan opgørelse kunne opfylde kravet om registrering af arbejdstid.
Ud over at virksomhederne skal registrere arbejdstiden, er det også
et krav, at medarbejderne skal kunne tilgå egne oplysninger om tidsregistreringen, og at arbejdsgivere skal opbevare de registrerede oplysninger i fem år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for beregningen af medarbejderens ugentlige arbejdstid. Så timesedlerne skal gemmes enten i papirformat eller elektronisk. Det afgørende er, at oplysningerne er tilgængelige for medarbejderne, hvis de på et tidspunkt ønsker at tilgå dem.