Skal mine medarbejdere have nye ansættelsesbeviser når de nye regler om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår træder i kraft den 1. juli 2023? De har alle været ansat i flere år og deres ansættelsesbeviser er underskrevet.
Svar: Medarbejdere, der allerede er ansat og tiltrådt inden den 1. juli 2023, skal kun have en ny ansættelseskontrakt med de nye oplysninger, hvis de anmoder om det. Hvis det sker, har man som arbejdsgiver i så fald otte uger til at udarbejde og udlevere oplysningerne til medarbejderen.
Det er dog altid en god idé at gennemgå ansættelsesbeviserne for de ansatte, så man sikrer sig, at der ikke er aftalt vilkår, der strider imod de nye mindsterettigheder. Det kan fx være, hvis man har aftalt, at medarbejderen har et absolut forbud mod at tage bibeskæftigelse.
Efter de nye regler må en arbejdsgiver nemlig ikke forhindre en medarbejder i at tage bibeskæftigelse eller på denne baggrund behandle en medarbejder ugunstigt, hvis medarbejderen fortsat kan arbejde i overensstemmelse med den af virksomheden fastlagte arbejdsplan.
Denne regel finder dog ikke anvendelse, hvis omstændighederne ved det pågældende arbejde, herunder hensyn til sundhed og sikkerhed, beskyttelse af forretningshemmeligheder eller at undgå interessekonflikter, indebærer, at beskæftigelsen er uforenelig med det bestående ansættelsesforhold.