Må jeg kontakte min medarbejder, der er sygemeldt? Jeg vil blot høre, hvordan det går, og hvornår han regner med at kunne genoptage arbejdet?
Svar: Det må man godt, så længe det er klart, hvad formålet med kontakten er. Der er ikke en ret til at kontakte en syg medarbejder unødvendigt og hyppigt, men man må gerne drage omsorg for en medarbejder ved at tage kontakt.
Sygedagpengeloven indeholder en bestemmelse om, at en arbejdsgiver har pligt til at indkalde til en sygefraværssamtale senest fire uger efter første fraværsdag, så loven lægger i sig selv op til, at man som arbejdsgiver skal holde kontakt. I samtalen med medarbejderen må man ikke spørge til, hvad den sygemeldte medarbejder fejler, men man må fx gerne komme ind på, hvordan medarbejderen har det, hvornår vedkommende forventer at vende tilbage og hvilke arbejdsopgaver vedkommende ikke kan udføre.
Sygefravær varierer i forhold til både hyppighed, varighed og årsag. Derfor skal der også være plads til at kontakten til den individuelle medarbejder kan være af forskellig form og frekvens alt afhængig af medarbejderens situation og behov. Det afgørende er, at der bliver udvist omsorg fra virksomhedens side, og at der er en reel interesse i medarbejdernes trivsel og velfærd. Dette er nødvendigt for at få afdækket eventuelle problemer og ikke mindst få taget hånd om dem, til gavn for både den sygemeldte men også for virksomhedens øvrige medarbejdere. Særligt under et længere sygefravær er kontakt mellem arbejdsgiver og medarbejder med til at gøre det lettere at vende tilbage til arbejdet, når vedkommende er parat til det.