Hvis ferien går til udlandet og hjælperne rejser med, er det vigtigt at være opmærksom på reglerne om social sikring. Når en medarbejder arbejder i udlandet, skal man som udgangspunkt altid søge om en afgørelse om social sikring. Det gælder også kortvarige forretningsrejser, praktik i udlandet, konferencer og lignende.
Arbejdsgiveren eller medarbejderen kan søge om at bevare den danske sociale sikring, hvis det drejer sig om arbejde i et eller flere af de andre EU/EØS-lande eller i et af de lande, som Danmark har indgået en aftale om social sikring med. Hvis man har fået en afgørelse om dansk social sikring, er der ikke pligt til at indbetale til sociale sikringsordninger i udlandet under arbejde i udlandet.
At være social sikret betyder, at man under arbejde i udlandet kan gå til læge, blive behandlet på sygehuset, og at man er omfattet af danske regler om fx pension, dagpenge, arbejdsskader, børnefamilieydelser og børnetilskud.
Mange udenlandske myndigheder har et krav om, at medarbejdere kan dokumentere deres ret til dansk social sikring, når de midlertidigt udfører arbejde i pågældende land. Hvis man ikke har dokumentationen i orden, kan både medarbejder og arbejdsgiver risikere at få pålagt bøder af de udenlandske myndigheder.
I kan læse mere på Virk.dk, hvor I også kan udfylde en ansøgning elektronisk eller I kan kontakte Udbetaling Danmark på telefon 70 12 80 51, hvis I har spørgsmål.