Hviletidsregler - Jeg er ny arbejdsgiver og skal til at ansætte mine hjælpere og planlægge, hvordan vagtplanen m.m. skal hænge sammen. I den forbindelse har jeg et spørgsmål angående hviletidsreglen i arbejdsmiljøloven, nemlig 11-timers reglen. Min veninde har fortalt mig, at reglen blot betyder, at jeg som arbejdsgiver skal sørge for, at fra min hjælper går hjem fra en 24-timers vagt, skal der gå 11 timer inden samme hjælper kan påbegynde en ny 24 timers vagt. Er det korrekt forstået?
Svar: Arbejdsmiljøforpligtelsen kan have forskelligt omfang alt afhængig af det arbejde, der udføres. Når arbejdet er af medicinsk eller professionelt plejende karakter, f.eks. injektionsgivning, overvågning, hjælp til bad med brug af lift og lign., er der tale om arbejde, der er omfattet af hele arbejdsmiljøloven, og dermed er lovens regler om arbejdstid også gældende for arbejdsforholdet.
11-timers reglen i arbejdsmiljøloven slår fast, at en arbejdsgiver skal sørge for, at arbejdstiden bliver tilrettelagt, så ens medarbejdere får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Hviletiden på 11 timer beregner man i forhold til det tidspunkt, hvor medarbejderen afslutter sin vagt.
Eks.: Hvis en hjælper afslutter sin vagt mandag aften kl. 21 - så kan han tidligst begynde næste vagt kl. 8 tirsdag morgen. Så har han nemlig haft en hvileperiode på 11 timer før han møder ind igen. Hvis man kl. 8 tirsdag ser 24 timer tilbage til kl. 8 mandag, så har han inden for de 24 timer haft den lovpligtige sammenhængende hvileperiode på 11 timer, nemlig fra kl. 21 mandag aften til kl. 8 tirsdag morgen.
Din veninde har således ikke ret. Du skal også være særlig opmærksom på, at hvis man har behov for døgnpleje, har EU-domstolen vurderet, at rådighedstjeneste på arbejdsstedet ikke betragtes som hvileperiode. Så selv om en hjælper under en vagt også har inaktiv tid, det vil sige tid, hvor han f.eks. har mulighed for at hvile sig, er det bestemt, at det er en del af det at have rådighedsvagt, og at det anses for arbejdstid. Det vil sige, at man skal sørge for at have en vagtplan, der betyder, at flere hjælpere afløser hinanden i løbet af døgnet, for at man kan overholde reglerne om hviletid.
Hviletidsbekendtgørelsen indeholder ganske vist regler, hvorefter det under særlige omstændigheder er muligt at indgå aftaler om fravigelse af reglerne i arbejdsmiljølovens §§ 50 og 51. Hvis man f.eks. ønsker at indføre 24-timers vagter, så siger hviletidsbekendtgørelsen, at sådanne aftaler skal godkendes af direktøren for Arbejdstilsynet for at de vil være gyldige. Der er dog kun mulighed for at lave sådanne aftaler mellem en arbejdsgiverpart og en lønmodtagerorganisation. Man kan altså derfor ikke som arbejdsgiver selv indgå en aftale med ens medarbejder om at indføre 24-timers vagter, da det er et krav, at aftalen indgås med en lønmodtagerorganisation og godkendes af direktøren for Arbejdstilsynet.
Du kan læse hviletidsbekendtgørelsen her
Du kan læse Arbejdstilsynets At-meddelelse om arbejdsmiljølovens regler om daglig hvileperiode her