Min hjælper er gravid og påbegynder sin graviditetsorlov inden længe. I den forbindelse skal jeg høre, om det er mig som arbejdsgiver, der har pligt til at indberette orloven til Udbetaling Danmark eller er det medarbejderens ansvar?
Svar: Som arbejdsgiver har man pligt til at indberette orloven. Som arbejdsgiver skal man altid oplyse om, at ens medarbejder skal på orlov, og det er lovpligtigt, uanset om man udbetaler løn under barsel, eller ej.
Når en medarbejder skal på barsel – og det gælder både mor og far eller medmor - skal man indberette fraværet via Nemrefusion til Udbetaling Danmark. Det kan man tidligst gøre på medarbejderens første dag på orlov. Hvis man udbetaler løn til medarbejderen under noget af orloven, skal man indberette, når lønnen ophører. Arbejdsgiver kan søge om refusion, hvis der udbetales løn til medarbejderen under orloven, og medarbejderen opfylder betingelserne i barselsloven for at få barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Hvis arbejdsgiver ikke udbetaler løn til medarbejderen kan medarbejderen søge om barselsdagpenge.