Afgørelse om social sikring
Hvorfor er det nødvendigt, at der søges om en afgørelse om social sikring for en medarbejder, når vedkommende skal med mig på en rejse til udlandet? Jeg har jo allerede sørget for, at der er tegnet en rejseforsikring for hjælperen.
Svar: Det er sådan, at selv om en person bor i Danmark og arbejder for en dansk arbejdsgiver, kan personen ikke automatisk bevare rettigheder til dansk social sikring, når han/hun i forbindelse med arbejdet krydser grænsen. Derfor skal man søge om dokumentation for dansk social sikring i forbindelse med arbejde i udlandet.
Når en medarbejder er i udlandet på f.eks. kursus, messe eller ledsager sin arbejdsgiver, er det arbejde, og det er således arbejde i udlandet.
Hvis ikke medarbejderen har dokumentation for, at han/hun er omfattet af reglerne om social sikring (f.eks. sygesikring, syge- og barselsdagpenge, social pension, arbejdsskadesikring og arbejdsmarkedets erhvervssygdomssikring m.m.) i Danmark, er han/hun omfattet af reglerne om social sikring i det land, hvor han/hun fysisk er og faktisk arbejder i den periode.
Det betyder, at både arbejdsgiver og medarbejder skal rette sig efter reglerne i det pågældende land og betale socialt bidrag m.v. til det land for den periode medarbejderen arbejder i landet. Men det er altså kun, hvis ikke der er dokumentation for, at medarbejderen er omfattet af reglerne for social sikring i Danmark, og den dokumentation får man, hvis man udfylder og indsender skemaet til Udbetaling Danmark.
Du kan læse mere på www.virk.dk, hvor du også kan udfylde en ansøgning elektronisk eller du kan kontakte Udbetaling Danmark på telefon 70 12 80 51, hvis du har spørgsmål.